Friday 21 September 2012

Amalan Bersedekah

Assalamualaikum wbt kepada seluruh umat manusia . :) selamat sejahtera . apa khabar semua ? semoga kalian berada dalam keadaan yang sihat dan bahagia di sisi keluarga tersayang . nur di sini sentiasa mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan semua saudara nur . nur tak akan lupa . nur harap hari-hari kalian menjadi hari yang indah setelah terbukanya hati kalian untuk mendekati-Nya dan membaca blog nur yang tak seberapa ini . takpe , ilmu yang sedikit juga perlu dikongsi bersama .
baiklah , tajuk kita hari ini adalah tentang Amalan Bersedekah :


haa ~ nampak tak tu . betul tu . emm ok . act , tak semua sedekah perlu menggunakan wang . sedekah tak perlu tunggu kita kaya pun . mungkin ramai yang dah tahu pasal nie . tapi nur saja nak beri peringatan dan nasihatkan pada orang lain semula . tak salah kita mengingati kan ? :)
ok , senyum sekarang ~ haa senyum pun sedekah . sebab cuba fikir logik laa ea . bila kita senyum , orang pun akan senyum balik pada kita , insyaAllah . orang akan senang hati lihat kita senyum pada dia . maksudnya , kita menyenangkan hati orang lain . haa dapat pahala lagi . Allah sayang kita kan ? asik bagi kita pahala je . asik nak bagi ganjaran kat kita je walaupun perkara yang kita buat tu just perkara yang senang . :) haa kan dah terbukti jelas dan nyata bahawasanya Allah amat menyayangi hambanya . ok , kalau kita bersedekah duit pun boleh . tak kira la walaupun 10sen , tapi sambil kita masukkan dalam tabung derma tu kita mendoakan , dan kita ikhlas , insyaAllah ganjaran besar akan Allah bagi sebab 10sen tu la pelengkap rm1 kan ? takde 10sen , tak lengkap rm100 . kalau kita beli barang kat pasaraya yang takde diskaun tu , sayur rm3.99 pun , tak cukup 10sen tetap tak dapat . haa tu la ibaratnya . :) ok faham ? alhamdulillah . ok bagaimana pula kita bersedekah dengan doa ? pun boleh juga ~ jangan risau . apabila kita mendoakan kesihatan atau kesempurnaan hidup seseorang itu , kita juga dapat pahala bersama . dan apabila doa kita termakbul ataupun belum termakbul , kita tetap dah bersedekah doa yang ikhlas untuk dia . macam tu la maksudnya . tapi , kalau Allah dah beri rezki lebih , cabutan bertuah dapat sejuta ke , kan lebih baik kita bersedekah dengan jumlah yang lebih besar . akan lebih meringankan beban seseorang . tapi ingat , jangan menunjuk-nunjuk . biar Allah je yang tahu . itu lebih baik dan bermakna . :)
assalamualaikum wbt ~

No comments:

Post a Comment