Monday 3 September 2012

Syarat Bertudung

Assalamualaikum wbt.. alhamdulillah kita masih diberi peluang untuk hidup dan menjalani kehidupan kita seperti biase.. insyaAllah , hari ini kita akan dapat sedikit ilmu tentang syarat pemakaian tudung.. haa nur baru lepas dengar ceramah Ustaz Don tadi.. kenal kan ? best kan dia bagi ceramah ? hehe.. ok.. then nur tertarik nak post pasal ini kat blog , untuk beri ilmu juga kepada kaum-kaum hawa , saudara Islam nur..


ha ok.. ini sebagai contoh.. heliza adalah salah seorang wanita yang berkaliber dan baik cara pemakaiannya.. tapi dalaman dia tetap Allah saja yang tau.. takpe , insyaAllah kita masih boleh contohi keperibadiannya dan pemakaiannya.. baiklah , hari tu , nur dengar ceramah daripada Ustaz Don..
http://www.youtube.com/watch?v=2vrxzIOWYbU

haa , takkan tak kenal kot.. best ustaz nie , kelakar.. ehhem , dia terangkan tentang syarat bertudung.. so , hari ini nur nak ulas pasal syarat bertudung.. apa gunanya kalau kita pakai tudung tetapi pendek , tidak lepas paras dada , nampak leher , nampak bentuk bahu , bersanggul tinggi dan sebagainya ? ok.. ade 4 syarat bertudung.. salah satunya adalah labuh/menutupi.. maksud di sini adalah tudung kita sepatutnya paras bawah dada kita.. *lihat gambar*

tutup la barang-barang wanita itu.. jangan memalukan kaum wanita.. kerana wanita boleh menaikkan ghairah lelaki.. kenapa perlu tunjuk ? jangan , jangan tunjuk-tunjukkan ye.. malu.. kalau menutupi , nampak lebih sopan dan ayu.. macam orang cakap 'sedap mata memandang'.. dan pasti terjage aurat terutamanya terjaga dada kita.. ok? :)

ok , seterusnya , terselindung.. maksud terselindung di sini adalah tudung yang dipakai itu sepatutnya tidak jarang.. beli la kain yang lebih tebal.. jangan beli macam jala nak buat tangkap ikan tu ye.. cube pakai yang lebih terselindung , insyaAllah terjaga aurat kita.. :)

then , tudung itu mestilah longgar.. jangan ketat nampak bentuk telinga tu.. haa telinga itu kan aurat kita.. termasuk sanggul kita.. sekarang trend ketat kat bahagian sanggul kan? haa kalau la rambut tu panjang , tak salah , jangan la makin naik-naikkan rambut tu , kasi sanggul tu tinggi.. ok?

seterusnya , tudung itu mestilah terletak di atas dada kita.. maksud di atas dada bukan kat bawah leher tu.. tapi tutup dada kita dan hujung tudung itu paras pusat kita.. ok , itulah pemakaian tudung yang sebenar.. takpe , jangan risau , kalau rasa susah nak berubah ke arah ini , jangan terlalu drastik.. slow-slow je , asalkan kita ikhlas ye.. itu lebih baik.. :)
assalamualaikum wbt..

No comments:

Post a Comment